geschiedenis

stropkaai 2
stropkaai 2002
stropkaai
bouw louisa dhavebrug
161705-___serialized1
stropkaai 3
IMG-20221020-WA0003
IMG-20221020-WA0004
IMG-20221020-WA0002

Van transportschip
tot gastenverblijf

Het schip van het type spits wordt in 1951 gebouwd op de scheepswerf Van Garsse in Moerbeke-Waas en RIGI gedoopt. Eigenaar is Leo van Hoecke uit Antwerpen.
Het schip heeft een lengte van 38,85 meter, is 5,05 meter breed en heeft een GM dieselmotor van 198 PK afkomstig uit een Amerikaanse Sherman tank uit WOII.
De volgende eigenaar is schipper Oscar De Raeve uit Marchienne-au-Pont bij Charleroi.

In 1975 wordt het schip verkocht aan schipper Eugène Van Houteghem uit Saint-Ghislain bij Mons voor 800.000 belgische frank en  JUSTINA gedoopt.
Het schip zal tot 1988 als transportschip vooral tussen La Louvière en Zwevegem varen.

In 2003 koopt parketlegger Xavier Vannieuwenhuyse uit Gent het schip voor 23.666 euro en bouwt haar om tot een woonboot die hij MANUX doopt. Het schip komt in 2004 aan de Gasmeterlaan in Gent te liggen en wordt naast woonschip gebruikt als toonzaal voor de beroepsactiviteit van de eigenaar. In 2009 dopen de nieuwe eigenaars, de familie Tusschans de boot om naar SAJARANA en in 2019 komt het schip aan haar huidige ligplaats op de Boven-Schelde te liggen.
Gedurende de bouw van de Louisa D’Havébrug verhuist het schip voor een jaar naar een ligplaats aan de Schipperskaai in Gent.
In oktober 2021 komt het schip te koop te staan, en alsof het lot ermee te maken heeft blijkt dat het deel van de Boven-Schelde waar ze haar ligplaats heeft ‘Vertakking De Pauw’ heet. Ik moest haar dus wel kopen.
In april 2022 is de verkoop van het schip rond en wordt ze omgedoopt tot BELLEVUE. Na enkele aanpassingswerken aan het interieur start in juli 2023 de Boat & Breakfast.

Bart Depauw, kapitein van de M.S. Bellevue